PENGEMBANGAN MEDIA SCRAPBOOK PADA PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU DI KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.59701/pdk.v6i1.225Keywords:
Pengembangan, Pembelajaran Tematik Terpadu, Media ScrapbookAbstract
This study was motivated by the use of learning media that is still limited to printed textbooks and lacks the use of concrete media. The aim of this research is to develop a scrapbook learning media for Theme 2 “Always Save Energy”, Sub-theme 1 "Sources of Energy", Lesson 1 for Grade IV of elementary school. The research used a Research and Development (R&D) method with the 4-D model (define, design, develop, disseminate). Instruments used included concept and learning objective analysis sheets, validity and practicality questionnaires, as well as pre-test and post-test questions. Validation was conducted by design, language, and material experts, resulting in a validity score of 95% (very valid). Practicality tests showed scores of 99% from teachers and 91% from students (very practical). The average pre-test score was 50.4, and the post-test score was 84.5. The t-test showed a significance value of 0.000 < 0.05, indicating H₀ is rejected and Hₐ is accepted. Therefore, the developed scrapbook media is considered valid, practical, and effective in supporting the learning process.
References
Alfiah dkk. 2018. Media Scrapbook Sebagai Jurnal Refleksi Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Regulasi Diri. Vol 3 No 1
Chan, Faizal & Budiono, Hendra. 2019. Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA Berbasis Learning Cycle Bagi Peserta didik Kelas IV Sekolah Dasar, Vol 4 No 2,
Dewi, Yuliana. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Materi Karangan Deskripsi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika, No 9, Vol 1
Hasbi. 2019. Pengembangan Bahan Ajar Fisika Validitas Reabilitas Praktikalitas dan Efektivitas Bahan Ajar Cetak. Padang: UNP
Hernawan, dkk. 2007. Media Pembelajaran Sekolah Dasar. Bandung: UPI PRESS
Kadir, Hanun. 2015. Pembelajaran Tematik. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Kusumaning, dkk. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook untuk Keterampilan Membaca. No1. Vol 4.
Lestari, Lasmi dkk. 2018. Validitas dan Praktikalitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Materi Kingdom Plantae Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP). Volume 2 Nomor 2.
Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Masdiana dkk. 2014. Penerapan Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi pada Lingkungan Siswa kelas 1 SDN 018 Letawa Kecamatan Sarjo Kebupaten Mamuju Utara. Vol 3, No 2
Mulyatiningsih, Endang. 2019. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Ningsih, Ema Wahyu. 2021. Pengembangan Media Scrapbook Pada Kelas V MI Tarbiyatul Aulad Wedani.Gresik: Universitas Muhammadiyah.
Nurseto, Tejo. 2011. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, Vol 8 No 1
Norma Azizah, dkk. 2020. Pengembangan media scrapbook pada materi bentuk dan fungsi bagian tubuh pada hewan dan tumbuhan. Pedagogi: Jurnal Penelitian PendidikanVol 7, No 2.
Priyatno, Duwi. 2018. SPSS Panduan Mudah Olah Data bagi Mahasiswa dan Umum. Yogyakarta: Andi Offset.
Rosihah, Pamungkas. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook berbasis Konten Budaya Banten Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar. Vol 4 No 1
Riduwan. 2015. Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta
Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu Teori Praktik dan Penilaian. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Sanjaya, Wina. 2016. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Grup.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumantri Mohamad. 2016. Strategi Pembelajaran Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Raja Grafindo
Suryani Krisna Anik, Sunarti. 2021. Pengembangan Scrapbook Sebagai Media Pembelajaran Tematik Kelas IV SDIT AL-Umar Ngargosoko Srumbung Magelang. Vol 1 No 1
Tatik & Irawan, Edi. 2017. Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Grup Penerbitan CV Bumi Utama.
Thaigarajan. 1947. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Indiana: Univ Center for Innovation in Teaching the Handicapped
Veronica Indah, dkk. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 SDN Taman Sari 01 Pati, Vol 2, No 1
Wardhani, Setyo Wahyu. 2018. Pengembangan Media Scrapbook. Vol 2 No 2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.