PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA TEMATIK TERPADU MENGGUNAKAN MODEL BAMBOO DANCING BERBANTUAN MEDIA KARTU DI KELAS IV SDN 05 ALANG RAMBAH
DOI:
https://doi.org/10.59701/pdk.v6i1.226Keywords:
Aktivitas Belajar, Tematik Terpadu, Bamboo Dancing, Media KartuAbstract
This study was motivated by the low level of integrated thematic learning activity in Grade IV at SDN 05 Alang Rambah, where students were not actively involved in oral, visual, listening, and mental activities during the learning process. The purpose of this study was to describe the improvement of students’ learning activities through the Bamboo Dancing model assisted by flashcard media. This research employed a classroom action research design using both qualitative and quantitative approaches, conducted in two cycles. Each cycle consisted of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data were collected through observation and documentation, using observation sheets to assess learning activities and photographic documentation. The results showed an improvement in students’ learning activities, with oral activities increasing from 64.05% to 76.56%, visual activities from 65.09% to 78.64%, listening activities from 66.14% to 79.16%, and mental activities from 67.70% to 80.20%. These findings indicate that the application of the Bamboo Dancing model assisted by flashcard media effectively improves students’ learning activities, reaching a good category.
References
Huda, Miftahul. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Istarani. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Medan: Media Persada.
Kadir, dan Hanun Asrohah. 2015. Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Khairunnisak. 2015. Penggunaan Media Kartu Sebagai Strategi Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan: Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Rukoh, Banda Aceh. Vol. 9, N0. 2. ISSN: 1693 – 1775
http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/JPP/article/view/2877
Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Kunandar. 2018. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Lestari, dkk. 2017. Penerapan Model Tari Bambu (Bamboo Dancing) Dengan Media Kartu Dalam Peningkatan Hasil Belajar Guruan Kewarganegaraan Tentang Organisasi di Kelas V Sekolah Dasar. Vol. 5, No. 5
Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Margareta, dkk. 2014. Penggunaan Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Vol 3, No 5
Masdiana, dkk. 2014. Penerapan Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Pada Lingkungan Siswa kelas 1 SDN 018 Letawa Kecamatan Sarjo Kebupaten Mamuju Utara. Vol 3, No 2
Muhdhor, M. Hussein. 2019. Penerapan Model Pembelajaran (ATI) Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar siswa Pada Materi Turunan Kelas XI-B SMA Al-Azhar Surabaya. Gresik: Universitas Muhammadiyah
Mulyasa. 2015. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Resmaja Rosdakarya.
Permendikbud. 2016. Standar Proses Pembelajaran Tematik Terpdu
http://pgdikdas.kemdikbud.go.id/read-news/prinsipprinsip-pembelajaran-tematik-terpadu
Priansa, Doni juni. 2019. Pengembangan Strategi &Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.
Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penilaian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sardiman. 2014. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Saraswati, Erika Dewi. 2020. Analisis Aktivitas Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Metode Brainstorming Tipe Round Robin. Malang: Universitas Muhammadiyah
Sativa, Denianto Yoga. 2012. Penggunaan Media Kartu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Kolombo Sleman Yogyakarta.
Shoimin, Aris. 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Guruan. Bandung: Alfabeta.
Taufik, Taufina dan Muhammadi. 2011. Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang: Sukabina Press.
Tinur, Rauza. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Bamboo Dancing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Struktor Atom di MAN 5 Bireuen. UIN AR-RANIRY
Ulfaira, dkk. 2015. Meningkatkan Aktivitas Belajar Pada Siswa Kelas III di SD Inpres Marantale Dalam Pembelajran Pkn Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Role Playing. Vol. 3, No. 3
Wasilah, E. B. 2012. Peningkatan Kemampuan Menyimpulkan Hasil Praktikum IPA Melalui Penggunaan Media Kartu. Vol. 1, No. 1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hendrizal, Utari Utami

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.