PENGEMBANGAN MEDIA AUDIO VISUAL BERBASIS DISCOVERY LEARNING PADA PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU DI KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.59701/pdk.v6i1.244Keywords:
Audio Visual Berbasis Discovery Learning.Abstract
This research was motivated by the suboptimal use of audiovisual media in schools, which has not effectively motivated students. The media used were mostly downloaded YouTube videos, which did not enhance students’ creativity and active learning. Therefore, an audiovisual learning media based on the Discovery Learning model was developed for fourth-grade thematic learning at SDN 12 Sungai Liku, focusing on Theme 4, Sub-theme 1, Lessons 1, 2, and 3. This study employed a research and development (R&D) approach using the 4-D model (define, design, develop, disseminate). Instruments used included validation sheets and questionnaires for teacher and student responses. Validation results showed high validity: content (84.32%), design (96.87%), and language (89.28%). Teacher responses indicated a practicality level of 91% (very practical), while student responses reached 72% (practical). Thus, the developed audiovisual media is appropriate for use in integrated thematic learning for fourth-grade elementary students.
References
Achmad, Ryan,dkk. 2017. “Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan PeduliSosial Melalui Discovery Learning”. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 2 (2) : 27-36.
Aghni, Rizqi Ilyasa. 2018. “Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Akuntansi”. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, XVI (1) :98-107.
Alfarisi,dkk. 2021. “Pengembangan Media Audio Visual Materi Makna Garuda Pancasila untuk Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 8 (1) : 30-39.
Ampa,dkk. 2020. “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva”. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12 (2) : 317-327.
Ananda, Rizki. “Penggunaan Media Audio Visual Untuk Memimgkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV SD Negeri 016 Bangkinang Kota”. Jurnal Basicedu, 1 (1) : 21-30.
Arisyanto,dkk. 2019. “Pengembangan Media Audio Visual Untuk Mendukung Pembelajaran Tematik Tema 7 Subtema 2”. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3 (3) : 216-222.
Budiningsih. 2011. “Karakteristik Siswa Sebagai Pijakan dalam Penelitian dan Metode Pembelajaran”. Cakrawala Pendidikan, No 11 Hal 160-173.
Dariyadi. 2016. “Penggunaan Software CamtasianStudio Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis ICT”. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab 11, ISSN : 2540-9417 : 207-219.
Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas 5 SD”. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8 (3) 273-284.
Nomleni dan Manu. 2018. “Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah”.Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8 ( 3) : 219-229.
Bandung : Alfabeta.
Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung : ALFABETA
Sahida, Desriani. 2020. Praktikalitas Handout Berbentuk Komik Fisika Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Ede Research Indonesia Institute For Corporate Learning and studies (IICLS). Vol 1, No 2
Sariyani,dkk. 2020. Belajar & Pembelajaran. Jawa Barat : Edu Publisher.
Suryadi, Ahmad. 2020. Teknologi dan Media Pembelajaran. Jawa Barat. Jejak.
Suryani,dkk. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Susana,Afria. 2019. Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Multimedia Interaktif. Bandung : Tata Akbar.
Suyahman. 2019. Media Belajar Ppkn SD. Jawa Tengah : Anggota IKAPI.
Syafriatma dan Amini. 2021. “Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Adobe Flash CS6 Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas V SD”. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5 (1) 1127-1133.
Wimdarti. 2015. “Pengembangan Modul Pembelajaran Logika yang Memuat Pendidikan Karakter Untuk Siswa Kelas X SMK. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 10, No 1 Hal 106-116.
Yanti. 2021. “Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Plotagon dan Kinemaster dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD”. Jurnal Ilmiah, Vol 07, No 02 Hal 606-617.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ade Irma Suryani, Sesvina Gemini Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.